A témaválasztás

A téma alapvetően eldönti a szakdolgozat és írója sorsát. Ezért körültekintően kell témát választani. Az alábbiakban felsoroljuk, melyek azok a szempontok, amelyeket mindenképpen mérlegelni kell a téma megválasztásakor.

• Olyan témát válassz, amelyik valóban érdekel. Amelyikben szívesen elmélyülsz, azt sokkal nagyobb kedvel és érdeklődéssel készíted.
• Nézz körül, van-e hozzá elegendő hazai és nemzetközi szakirodalom!
• Ha téma általános – pl. a vállalatok társadalmi felelősségvállalása, egy gazdasági társaság üzleti terve, oktatási formák egy nagyvállalat működésében, marketing stratégiák összevetése stb. –, akkor konkretizálni kell. Az előzőekben felsorolt példák nyomán: XY cég társadalmi felelősségvállalásának fejlődési útja; blended oktatási formák XY cég ügyfélszolgálati osztályán dolgozóknak; három különböző csokoládé márka marketing stratégiájának összehasonlítása.
• Ha dolgozol, munka mellett írod a szakdolgozatod, érdemes témádat a munkáddal összehangolni. Például ha valaki marketingtémában írja a szakdolgozatát, és jelenleg marketingosztályon dolgozik, primer kutatásához, esettanulmányához célszerű munkahelye marketingtevékenységét választani, szakdolgozata alaptémájának pedig a marketinget vagy annak azt a részterületét, amellyel ő vagy munkahelye foglalkozik.
• A szakdolgozat kitűnő lehetőség kapcsolat- és karrierépítésre. Ezeket a szempontokat sem árt témaválasztáskor figyelembe venni. Például ha valaki a médiában szeretne marketingesként elhelyezkedni, célszerű valamelyik sajtóorgánum – legyen az televízió, nyomtatott lap, rádió – marketingtevékenységét választania. Ezt követően praktikus felkeresni a választott orgánum kiadóját, tulajdonosát, hogy dokumentumokkal, interjúval, esetleg kutatási anyagokkal, a marketingosztály munkájába történő betekintéssel segítse munkádat. Ha ezt sikerül kijárnod, máris építheted a karrier-kapcsolatokat, a későbbiekben pedig – például állásinterjún – bátran és megalapozottan hivatkozhatsz szakdolgozatodra mint jártasságra, szakmai tapasztalatra.

A téma konkretizálása

Igen gyakori, hogy az egyetemek, főiskolák szakdolgozati témának úgynevezett általános témákat jelölnek meg. Pl. kommunikáció a civil szférában, a nemek esélyegyenlősége, a bulvár térhódítása, közéleti műsorok elemzése és még sorolhatnánk. Az ilyen – általános jellegű – témákkal az a baj, hogy sok minden belefér, nagyon szerteágazó, ám a szakdolgozat keretei és terjedelmi korlátai a sok ág kidolgozását nem teszik lehetővé, ráadásul „szétfolyós” lesz a munka, elveszhet a szerző a részletekben. Általában ekkor tör pánik a szakdolgozat írójára, elakad, nem tudja, hogyan tovább, a pánik, a stressz, a sürgető leadási határidő, a konzulenstől való félelem és a neki való megfelelés csak növelik az elakadás okának elhárítását.
Hogy a felsorolt kellemetlenségeket elkerüld, érdemes a kiadott témákat alaposan végiggondolni a 3. Témaválasztás fejezetben felsorolt kritériumok szerint. Persze akadnak, akiknek mindezek csak megnehezítik a dolgát, és nem tudnak témát szűkíteni. Egyszerű trükk: jelölj meg egyet a konzulens által kiadott témák közül, és próbáld minél jobban leszűkíteni egy szálra.Példa: kommunikáció a civil szférábanTedd fel magadnak az alábbi kérdéseket, gondold végig az alábbi javaslatokat!
• Mi a civil szféra?
• Milyen non-profit szervezeteket ismersz?
• Melyik tevékenysége érdekes számodra?
• Melyiknek van tartalmas honlapja, amelyen előzetesen tájékozódhatsz a szervezetről? (A honlap kommunikációs eszköz!)
• Keress napilapokban és folyóiratokban a civilszervezetekről szóló cikkeket. Ha sok szó esik róluk lapokban, akkor valószínűsíthető, a sajtóval jó kapcsolatot ápolnak, vagy a sajtó valamiért érdekesnek találja őket. Mindez önmagában nagyon jó a témához, hiszen kommunikáció.
• Van-e valamelyiknél ismerősöd vagy olyan ismerősöd van-e, aki segít kapcsolatot teremteni a szervezettel?
• Ha nincs kapcsolatod, akkor kezd el azokat a civilszervezeteket felkeresni, amelyekről szívesen írnád a szakdolgozatodat! Mondd el nekik, szakdolgozatodat a civil szféra kommunikációs tevékenységéről írod, ehhez keresel együttműködő civilszervezetet. Azért gondoltál rájuk, mert a tevékenységük alapvetően érdekel, honlapjuk sok információt tartalmaz. Ha valamelyik igent mond a felkérésedre, máris megvan a szakdolgozatod konkrét címe és témája: Kommunikáció a civil szférában, avagy XY nyilvános és belső kommunikációja. Erre már fel tudod építeni szakdolgozatod vázlatod. Példa: a civil szféra kommunikációja.

A kommunikáció sok esetben áttételesen módszertant is jelöl. A tartalomelemzés módszere lehetővé teszi, hogy vizsgálati módszerével megtudd, a sajtóban hogyan jelenik a civil szféra. Ennek mentén dolgozatod témájához nem kell szükségszerűen civilszervezetet keresned személyesen.
Mindenesetre nem árt, ha átlapozol néhány kezedbe kerülő napi- és heti-, valamint havilapot, és tudatosan olvasod: van-e bennük szó civilszervezetekről és melyekről. Vagy előveszed emlékeid: mely civilszervezetekről hallottál tévében, rádióban, melyekről olvastál stb. Jegyezd fel őket egy cédulára, majd konkrétan keress rájuk a online lapok kiadásában.